دعوت از کلیه ی دبیران محترم دوره ی راهنمایی
تحصیلی در رشته علوم تجربی و جغرافیا جهت
شرکت در جشنواره روش های فعال نوین
یاددهی – یادگیری
با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
مقدمه
تحولات چشمگیری که در اثر ورود رایانه و اینترنت به عرصه ی اجتماع در ابعاد مختلف زندگی انسان امروزی بوجود آمده است . هم اکنون به چنان شتابی رسیده که تمامی ساختار های علمی ، اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی جوامع را در سراسر دنیا با تغییر شگرف مواجه کرده است .
سرعت و عمق تحولات به گونه ای بوده که امروزه بقا و تداوم پیشرفت های علمی و اقتصادی دنیا به پیشرفت در صنعت عظیم رایانه و فن آوری اطلاعات وابستگی تام و تمام پیدا کرده است ، در چنین شرایطی که همگامی با کاروان پر شتاب فن آوری های رایانه ای به امری کلیدی و مهم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تبدیل شده است لزوم ایجاد تغییر در شیوه های آموزشی و همگامی آن با آخرین یافته های علمی ضرورت دارد . دفتر آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی با درک اهمیت موضوع فوق و با توجه به رسالتها و مأموریتهای خود در این راستا ، جشنواره ی روشهای فعال و نوین یاد دهی _ یادگیری بارویکردبکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دروس " جغرافیا و علوم تجربی " برای سال تحصیلی88-87 بر اساس فرایند تعریف شده در این طرح تدوین نموده است ، لذا انتظار می رود کلیه ی دبیران محترم دوره ی راهنمایی تحصیلی در رشته علوم تجربی و جغرافیا در جشنواره روش های فعال نوین یاددهی – یادگیری با حضور فعال خود زمینه را برای رشد و توسعه به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در امر یاددهی – یادگیری فراهم آورند.
مواردضروری جهت اطلاع و بهره برداری همکاران گرامی به شرح ذیل تقدیم می گردد:
اصول طراحی یک واحد یاد گیری با رویکرد بکار گیری -
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اصول یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات |
1- دانش آموز به مثابه جستجو گر اطلاعات
در این شیوه یادگیری ، دانش آموزان منابع اطلاعاتی را می شناسند و آنها را ارج می نهند ، منابع گو ناگون اطلاعاتی را جستجو می کنند و بر اساس نیاز های خود و موضوع مورد نظر با استفاده از اشکال متعدد رسانه های الکترونیکی و ارتباط جمعی ، اطلاعات مورد نیاز خود را بازیابی می کنند .
2- دانش آموز به مثابه متفکر ، نقاد ، تحلیل گر و گزینش گر اطلاعات
دانش آموزان از منابع ، فنون و ابزار های فناوری در حل مسأله ، مرور اطلاعات و داده ها استفاده می کنند و سپس این داده ها و اطلاعات را تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی می کنند وآنها را به شکل اطلاعات و دانش مفید و قابل استفاده ارایه می دهند .
3- دانش آموز به مثابه تولید کننده دانش
با استفاده از منابع و فناوری های نو ، دانش آموزان بطور انفرادی یا به عنوان عضو فعال گروه با استفاده از فناوریهای آموزشی نو ، رسانه های ار تباط جمعی و الگو سازی و شبیه سازیهای رایانه ای و تلفیق اطلاعات گرد آوری شده از منابع گو ناگون ، مفاهیم و نظریات علمی تازه ای را مطرح می کنند .
4- دانش آموزبه مثابه پیام رسان اثر بخش
یعنی دانش آموزان با تجزیه و تحلیل وظایف محوله و استفاده درست از ابزار ها و رسانه های فناورانه متناسب با هدف مخاطبان افکار و نظریات منحصر به فرد خود را ارایه می دهد .
5- دانش آموز به مثابه فناور آموزشی
در این شیوه دانش آموز؛ اعتماد به نفس ، صلاحیت و مهارتهای فنی لازم را کسب می کند تا بتواند در زندگی روزمره و در محیط کار خود ابزار های فناورانه وارتباط جمعی را با موفقیت راه اندازی کندو مورد استفاده قرار دهد .
ب:
نکاتی را که معلم در طراحی یک واحد درسی |(یادگیری ) با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات باید رعایت کند |
1- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به اهداف آموزشی
2- استفاده نکردن از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های آسان و ساده ای که در صورت کار برد روشهای دیگر ؛ فرد را راحت تر به اهداف مورد نظر می رساند .
3- استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تمرکزبر جنبه های مورد نظرواستفاده بهینه اززمان و منابع
4- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پیدا کردن پاسخ صحیح سئوالها متناسب با موضوع درس
5- معلم باید ارتباط بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و هدف تدریس و تأثیر آن بر کار بردهای روزمره را برای دانش آموزان روشن کند .
6- معلم باید ابعادو بخشهایی ازتدریس را که درآن از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنددرطرح در س خود مشخص کند .
7- تعیین سئوالهای کلیدی و فرصت ها ووضعیت مداخله ای معلم برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و هدایت آنها .
8- تعیین روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ثبت آنها .
9- تعیین معیار های قضاوت در زمینه های یافته های دانش آموزان تا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب نادیده گرفتن این یافته ها و پیشرفت ها نشود .
10- توجه به هر گونه تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساز ماندهی و انتقال مفاهیم درس و چگونگی مدیریت آنها .
11- بررسی تناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده با توانایی های دانش آموزان با در نظر گرفتن این نکته که برخی از دانش آموزان ممکن است از قبل در استفاده از ابزار مورد نیاز ، تبحر لازم را داشته و برخی فاقد این تبحر باشند.
12- معلمان به منظوردستیابی به اهداف آموزشی بایدازچگونگی سازماندهی منابع و
فناوری اطلاعات و ارتباطات مو جود آگاه باشند ؛ این سازماندهی شامل موارد زیر است :
- استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تمامی افراد کلاس یا یک گروه برای معرفی و مرور مجدد یک موضوع یا برای کسب اطمینان از دستیابی دانش آموزان به مفاهیم اصلی درس .
- تقسیم بندی دانش آموزان در گروههای دو نفره یا چند نفره ، به منظور حصول اطمینان از استفاده ی آنان از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و در گیر شدن آنها با آن .
- در دسترس بودن منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانش آموزان به منظور استفاده در تحقیقات یا سایر موارد در حین درس ، طراحی و اجرای فعالیت وکسب اطمینان از مفید بودن وتناسب منابع با اهداف آموزشی مورد نظر .
- حصول اطمینان ازارتباط بین فعالیت مورد نظروآنچه با استفاده ازابزار فناوری اطلاعات وارتباطات صورت
می پذیرد .
13- معلمان باید تشخیص دهند که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تدریس به دانش آموزان با نیاز های ویژه ، بطور خاص چه کمکی می کند تا بتوان آنها را با بر نامه ی درسی همراه ساخت و بین بر نامه ی درسی و
نیاز های ویژه ی آنان هماهنگی ایجاد کرد .
14-معلمان باید قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با موضوع درسی را در دانش آموزان رشد دهند و تقویت کنند اینکار به روش های زیر انجام پذیرد :
- بحث و گفتگو در زمینه ی مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آموزش مهارتها درصورت لزوم ) و
کار بردهای آن در آموزش
- استفاده ی دقیق و مناسب از واژه ها و توضیح دادن واژه های مرتبط با کار برد فناوری اطلاعات و ارتباطات در موضوع درسی
- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکلی که الگو و مدلی مناسب برای دانش آموزان باشد و حصول اطمینان از کاربرد صحیح فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آنان .
15- معلمان باید به هنگام استفاده از فناوری ،یادگیری دانش آموزان و چگونگی استفاده ی آنها از فناوری اطلاعات و ارتباطات را زیر نظر بگیرند و ارزشیابی کنند . آنها در ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان باید به نکات زیر توجه داشته باشند :
- اهداف آموزشی واجرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز و چگونگی به کار گیری آن برای رسیدن به هدف را به خوبی بشناسند .
- فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان را مشاهده کرده ودرصورت لزوم در آن مداخله کنند .
- با طرح چند سئوال دانش آموزان را به فکر کردن برای توجیه مناسب بودن ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات ملزم کنند .
- با توجه به استاندارد های دستیابی به موضوع درسی ، منابع مورد استفاد ه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بشناسند .
- با نتایج استفاده از رایانه و تأثیر آن بر انتظارات معلم از یافته های دانش آموزان ، آشنا باشند .
- معیار هایی را که از طریق آنها بتوان میزان تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رادر یادگیری دانش آموزان اندازه گیری کرد ، تعیین نمایند .
- میزان یافته های تک تک دانش آموزان راطی فرایند یک فعالیت گروهی از طریق مشاهده ثبت داده ها ، مداخله در فرایند و گفتگو با دانش آموزان تعیین کنند .
- ازکیفیت یادگیری دانش آموزان ازموضوع درسی ارائه شده توسط فناوری اطلاعات وارتباطات اطمینان حاصل کنند .
- در صورت استفاد ه از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ، برای ارزشیابی تشخیصی ، تکوینی و پایانی فعالیت های مبتنی بر آن فناوری طراحی کنند و مقررات و شرایط استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای یاد گیری دانش آموزان ، سطح ادراک آنان و نیز میزان دستیابی شان به مفاهیم راتعیین کنند .
- حوزه وسیعی از ابزار های ارتباطی و اطلاعاتی و محتوای آنها را مورد ارزیابی قرار دهند تا بتوانند انتخاب ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی درس ، تدریس ، ارزشیابی و مدیریت کلاس را توجیه نمایند.
ج:
فرایند طراحی واحد یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات |
1- تعیین اهداف کلی و جزئی درس
2- تعیین سطوح مختلف توانایی های دانش آموزان
3- پیدا کردن نقطه مشترک ( سطح پیش دانسته ها ) قابل درک برای همه ی دانش آموزان
4- طراحی فعالیت های گونا گون متناسب با سطح توانایی دانش آموزان با سطح پایین تر از نقطه ی شروع
5- طراحی فعالیت های متفاوت جهت پرورش و ارتقای سطح توانایی دانش آموزان با توانایی های بالاتر
6- آگاهی از میزان تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت یاد دهی _ یادگیری و ایجاد
فر صت های آموزشی با بکار گیری فناوری مربوطه
7- تعیین سازماندهی آموزشی و فعالیت های داخل یا خارج از کلاس .
8- تهیه مواد آموزشی لازم برای انواع فعالیت ها شامل فعالیت های از پیش طراحی شده توسط معلم و بر گه ها و
کپی های لازم ، فایل های از قبل آماده شده (صفحه گسترده ، فایل های شامل داده هاو...)
9- تعیین چگونگی گروه بندی دانش آموزان (گروه های دو نفره یا چند نفره )
10- تعیین شیوه ها و ابزار ارزشیابی متناسب با شیوه ها و ابزار های استفاده شده در طرح درس
د:سطوح یاد دهی _ یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
| سطح 1 | سطح 2 | سطح 3 |
یاد دهی _ یادگیری تعاملی | دانش آموزان در سطح کاربری ساده و محدود ، از ابزار فناوری برای انجام دادن برخی فعالیت های مکتوب استفاده می کنند . این فعالیت های یادگیری ، محدود می باشند .
| دانش آموزان برای سازماندهی ، تهیه و ارائه ی گزارش های خود در قالب چند رسانه ای ، از ابزار فناوری استفاده می کنند . | دانش آموزان برای انجام دادن پژوهش و بررسی منابع اطلاعاتی واگرا در داخل و خارج از مدرسه، ازابزار فناوری استفاده کرده و بر مبنای فعالیت و کار در جهان واقعی اطلاعاتی تولید می کنند . |
یاد دهی _ یادگیری تعاملی | تدریس معلم و فعالیت یاد دهی _ یادگیری مبتنی بر چارچوب از پیش طراحی شده در یک نرم افزار ، محدود می شود . کیفیت یادگیری به اهداف و نتایج تعیین شده از سوی طراحان نرم افزارها بستگی دارد .
| معلمان برای دست یابی به اطلاعات ، ساخت مدل ، حل مسئله و شبیه سازی ، از ابزار فناوری استفاده می کنند . به این ترتیب فرصت هایی نیز برای درک بهتر دانش آموزان از چگونگی استفاده از فناوری در بازار کار فراهم می شود . | معلمان از ابزار فناوری برای هدایت دانش آموزان و درگیر کردن آن ها در فعالیت های یاد دهی _ یادگیری به صورت خلاق و خود رهبر استفاده می کنند . آن ها برای حل مسائل که انعکاسی از جهان واقعی است یا آموزش آن ها بدون استفاده از این ابزار دشوار است ، مدل سازی می کنند |
یاد دهی _ یادگیری تعاملی | میزان و کیفیت مشارکت تا حدود زیادی به طراحی نرم افزار بستگی دارد .
| رویکرد یادگیری به صورت انفرادی است ولی نتایج خروجی آن با مشارکت سایر دانش آموزان تولید می شود . | فرایند بر مبنای رشد و توسعه ای است که با کار گروهی داخل و خارج از مدرسه بهبود می یابد . |
یادگیری تعاملی محتوا | محتوا معمولاً بر مهارت و دانش محض تمرکز دارد و به استانداردها یا پژوهش کمتر توجه می شود .
| محتوا انعکاسی از یافته ها و تحقیقات و بهترین شیوه هاست ولی معمولاً به استانداردهای ملی ربط داده نمی شود . استفاده از فناوری بر یافتن و ارائه ی اطلاعات ، تأکید زیادی دارد . | محتوا انعکاسی از استانداردهای ملی ، تحقیقات و بهترین شیوه هاست و فناوری هم جهت با استاندارد ها و در مسیر بهبود کاربرد محتوای یادگیری در موقعیت زندگی واقعی است . |
یادگیری تعاملی محتوا تلفیق مفاهیم | بدون توجه به ارتباطات مفهومی ، بر مهارت ها و دانش های مجزا تأکید می شود .
| تلفیق مفاهیم اهمیت دارد ولی تحلیل درک و مفهوم کلیدی ، معمو لاً محدود است . | تلفیق مفاهیم اهمیت دارد ، دانش کلیدی تعیین می شود و منابع و راهبردهای گو ناگون به مفاهیم تلفیقی ارتباط داده می شود . |
سطوح یاد دهی _ یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
| سطح 1 | سطح 2 | سطح 3 |
یادگیری تعاملی _ محتوا | طراحی نرم افزار ، منابع و مسائل جهان واقعی را مشخص می کند . مکتو بات چاپ شده ، سطح دانستن را تعیین می کنند . | دانش آموزان برای ارتباط با جهان واقعی ، فرصت هایی دارند ولی به دلیل محدودیت دسترسی به منابع خارج از مدرسه ارتباط آن ها سطحی و تحمیلی است . | دانش آموزان فرصت های بیشتر و گسترده تری برای دست یابی به منابع جدید دارند . کار شناسان متخصص نیز از فرصت های خود به ویژه از طریق اینترنت و سایر منابع اطلاعاتی برای تمرکزبر حل مسائل و انجام دادن تکالیف غیر معمول استفاده می کنند . |
ارتباطات فناوری | تبادل ارتباطات به چاپ الکترونیکی محدود است . انتقال اطلاعات در حد تبادل فلاپی ، دیسک و CD خلاصه می شود . | استفاده از قابلیت های چند رسانه ای ها محدود است . انتقال اطلاعات نیز تا حدود زیادی به سخت افزارها و زیر ساخت های داخل مدرسه ارتباط دارد . | با استفاده از چند رسانه ای ها وساختار شبکه ی ارتباطات جهانی ، قابلیت انتقال اطلاعات به صورت نا محدود و هم زمان ایجاد می شود . |
دست یابی به یادگیری از طریق فناوری | فرصت بسیار کمی برای دوره های online فراهم می شود و آموزش از راه دور نیز بصورت سخنرانی انجام می گیرد . | در جاهایی که معلمان واجد شرایط و صلاحیت های حرفه ای و با مهارت محدود وجود دارند ، برخی ازدروس ازطریق ویدئو کنفرانس به مدارس ارائه می شود.آموزش ازطریق سخنرانی های سنتی صورت می گیرد و تعامل اندکی وجود دارد. | دانش آموزان و معلمان همه جا به تجربیات یادگیری مورد نیاز خود به صورت online دسترسی دارند . راهبردی های یادگیری تعاملی درتدریس به کارگرفته می شود. تصمیم سازی های مبتنی بر داده های واقعی ، به تعیین روند آموزش و استفاده ی مناسب ازمنابع فناوری کمک می کنند . |
چشم اندازی از تلفیق | هدف ، تنها به دست آوردن نرم افزار و سخت افزار است و به تغییر راهبردهای یادگیری کمتر توجه می شود . | تمرکز برافزایش فرصت ها و راهبردهای یادگیری ، برای کسب موفقیت بیشتر در جامعه ی اطلاعاتی است . | تمرکز بر افزایش فرصت های یادگیری بر اساس داده هاا ست تا با تکیه بر آن ، بتوان کاربری راهبردی ( استراتژیک ) منابع و اولویت ها را تعیین کرد . |
سطوح یاد دهی _ یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
| سطح 1 | سطح 2 | سطح 3 |
تلفیق و درهم تنیدگی نظام مند (سیستمی ) رشد و توسعه ی حرفه ای | کارگاههاباتمرکزبرفناوری وتأکیدبرمهارت های دست ورزی درسایت ها برگزارمی شوند. معمو لاً در کار گاه های « بنشین و بیاموز » معلمان برای تمرین و دسترسی به پشتیبانی های مستمر و مداوم فرصت کمی دارند . برای درگیر کردن خانواده ها و جامعه جهت استفاده از فناوری ، تلاش های اندکی صورت می گیرد .
| رشد و توسعه ی حرفه ای پیش از آن که محرکی برای طراحی واحد های درسی مبتنی بر فناوری باشد ، شروعی برای تمرکز یاد دهی _ یادگیری است و با وجود تلاش های صورت گرفته ، هنوز بر مبنای دسترسی محدود به فناوری و چشم انداز های محدود در یادگیری قرار دارد، از ابزار فناوری برای اطلاع رسانی به خانواده ها و جامعه استفاده می شود ولی ارتباطات به تهیه خبر نامه ها در بخش فناوری و ارائه ی چند رسانه ای ها محدود می شود . | رشد و توسعه در راستای تحقیقات و کار برد ، بهترین شیوه ها ی عملی است ، معلمان در گروه های پژوهشی و مطالعاتی به هنگام ضرورت ، سمینارهای مجازی برگزار می کنند و با سایر همکاران خود در تعامل اند، از وب سایت ها و سیستم های الکترونیکی تعاملی برای فراهم آوردن زمینه ی تعامل چند سویه در میان معلمان ، دانش آموزان ، خانواده ها و سایر افراد جامعه استفاده می شود . |
تلفیق و در هم تنیدگی نظام مند (سیستمی ) اعتبار و ارزیابی | فعالیت ها و تلاش های زیادی برای جمع آوری اطلاعات صورت می گیرد که البته در ارتباط با اهداف آموزشی نیستند . نتایج به دست آمده ، ساختار مناسبی را برای استفاده از فناوری جهت ساده سازی تحلیل ها تدارک نمی کند .
| داده های ملموس در دسترس قرار دارند ولی برنامه های فناوری تنها به منطقه و داده های کلاسی محدودند . | داده های حاصل از به کار گیری ابزرا فناوری ، در کلاس درس مورد استفاده قرار می گیرد تا درصورت نیاز، اطلاعات و بر نامه ها ی مناسبی در اختیار معلمان ، دانش آموزان ، خانواده ها برنامه ریزان درسی و سیاست گذاران قرار دهد . |
ه:
نمونه طرح درس جغرافیا
عنوان درس : چرا اقتصاد در قارة اروپا پیشرفته است ؟
مفاهیم : اقتصاد ، قاره _ توسعه و پیشرفت
زمان : یک جلسه آموزشی (50 دقیقه )
هدفهای یادگیری :
- آشنایی با علل توسعه و پیشرفت قاره اروپا
- آشنایی با پیامد های توسعه و پیشرفت قاره اروپا
- توانایی جمع آوری ، ساز ماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به توسعه و پیشرفت کشور ها
- توانایی پشتیبانی و ارائه راه حل
امکانات : فناوری اطلاعات و ارتباطات و...
مهارتهای مورد نیاز فناوری اطلاعات و ارتباطات
- توانایی استفاده از نرم افزار های ارائه ی مطالب مانند power point و...
- توانایی استفاده از اینترنت برای جستجو و دریافت اطلاعات
ابتدا فیلمی را که در باره ی وضعیت گذشته اقتصاد قاره اروپاست ، در کلاس نمایش دهید . در صورت عدم دسترسی به این فیلم ، از اسلاید و تصاویر مربوطه استفاده کنید . و با این ورودی و نمایش نقشه ، می توانید موقعیت قاره اروپا و علل و عوامل جغرافیایی توسعه و پیشرفت این قاره را توضیح دهید . سپس از دانش آموزان بخواهید در گروههای سه یا چهار نفره با استفاده از سایت های اینترنتی که معرفی نموده اید در بارة علل توسعه و پیشرفت قاره ی اروپا اطلاعاتی بدست آورند و به این پرسشها پاسخ دهند .
1- وضعیت گذشته قاره اروپا از نظر اقتصادی چگونه بوده است ؟
2- دلایل پیشرفت اقتصاد قاره اروپا کدامست ؟
3- آیا با وجود پیشرفت اقتصاد قاره اروپا در حال حاضر مشکلاتی در این خصوص دارد ؟
4- تأثیرات و پیامد های این پیشرفت بر اقتصاد جهانی و کشور مان ایران کدامند ؟
5- نقش پیشرفت اقتصاد اروپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورمان ایران چیست ؟
گروه ها یافته های خود را در کلاس ارائه می دهند . پس از اصلاح نظریات دانش آموزان در کلاس ، برای جلسه بعد علل پیشرفت اقتصاد اروپا و همچنین میزان تأثیر آن بر اقتصاد جهانی و کشورمان ایران را با استفاده از نرم افزار ارائه مطالب مانند power point (متن ، تصویر ، نقشه ، نمودار و...) در کلاس نمایش دهند . سایر دانش آموزان ، نتایج حاصل از فعالیت هر گروه را از نظر نحوه ی ارائه مطالب ، جذابیت ، تنوع فعالیت هاو... ارزیابی کنند . شما نیز در مراحل مختلف به ارزشیابی فعالیت دانش آموزان از قبیل جمع آوری اطلاعات ، سازماندهی ، ارائه ی مطالب و... بپر دازید .
بعد از جمع بندی یافته ها ، از دانش آموزان بخواهید آیا ما می توانیم همانند قاره اروپا یکی از کشور های پیشرفته اقتصادی قاره آسیا باشیم ؟ به نظرشما چه عواملی جهت تحقق این امر ما را یاری خواهند نمود .
استانداردها وملاک های ارزیابی طرح واحدیادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرایند اجرای جشنواره
و:استانداردهای ارزیابی آموزش با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
شاخص های عملکرد | معیار |
طرح درس ، مبتنی بریک طراحی تائیدشده است . درس متناسب باسن وپایه تحصیلی دانش آموزان طراحی شده وبه تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. | طرح درس |
درطرح درس ازابزار فناوری مناسب جهت بهبود ودرک وفهم موضوع درابعاد مختلف استفاده شده است. تکنولوژی به عنوان یک بخش طبیعی ( معمول نه امری غیرعادی ) ازآموزش درطرح درس مورد استفاده قرارگرفته است . | فناوری |
منابع مختلف مورد بررسی قرارگرفته وبطورمناسب به آنها اشاره شده است . منابع شامل اطلاعات کسب شده ازاینترت نیزمی باشند، اطلاعات می تواند منابع دست اول نیزباشند. | منابع |
طرح درس شامل راهبرد سطوح بالاترسؤال وپرسشی که دانش آموزان راواداربه تفکردرابعاد مختلف یک موضوع می نماید، است . سؤالات دانش آموزان رادرمواجهه باتصورات متفاوت دیگران نسبت به تصورات خود رابه چالش می کشد وآنهاراوادار به بررسی وتوجه به نظرات مختلف می نماید. | سؤال وپرسش |
یک واحدیادگیری مورد نظراست که درآن درسهای کوتاه هم راستابااهداف پایه تحصیلی است . درس طراحی شده باید معرف واحدیادگیری باشد. | واحدیادگیری |
ارائه شفاهی سازماندهی مناسبی داشته ، به صورت جالب ، آگاهانه وبه منظوراطلاع رسانی ارائه می گردد و در چارچوب زمانبندی انجام شده ، می گنجد . تمام اعضای گروه درارائه شفاهی شرکت دارند. تمام کلاس باهم در تعامل هستند. کسی که ارائه شفاهی به عهده اوست کاملاً آگاهانه وبادانش لازم پاسخگوی سئوالات می باشد. | ارائه شفاهی |
ز:
عناوین ملاک های ارزیابی طراحی واحد یادگیری با رویکرد بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات |
حدود مورد انتظار | عنوان |
به وضوح بیان شده اند، قابل اندازه گیری هستند، متناسب باسن مخاطب ودرراستای برنامه درسی است . | اهداف |
دقیق و با جزئیات بیشتری ، موجب بهبود درک دانش آموزان می شود. | دقیق بودن مفاهیم |
تمام بخش های طراحی راشامل می شود. | سازمان دهی ارائه |
به طور خلاقانه یادگیری راتعمیق می بخشد ودرطرح درس از آن استفاده می کند. | میزان پشتیبانی تکنولوژی |
دراستفاده ازتکنولوژی به نیازهای واگرایی دانش آموزان توجه داشته است . | توجه به واگرایی نیازهای دانش آموزان |
دانش آموزان ازابزار به شکل معنادار،و هر یادگیری مبتنی برتحقیق ، استفاده می کنند. واحد یادگیری درراستای استانداردهای موضوع درسی وفناوری طراحی شده است . | تناسب تکنولوژی باویژگیهای مخاطب |
ارزشیابی درراستای اهداف وبطورکامل مرتبط بایافته های دانش آموزان می باشد. | ارزشیابی ازیافته های دانش آموزان |
مسائل مختلف درارتباط بامدیریت کلاس مبتنی برفناوری رادرنظرگرفته وچند فعالیت بدیل طراحی می کند. | مدیریت کلاس مبتنی برفناوری |
ازچنداستراتژی برای هدایت تفکرسطوح بالاتردانش آموزان ، تفکرنقاد درزمینه اطلاعات الکترونیکی ، اصول اخلاقی ومهارتهای فنی استفاده شده است . | اتخاذ استراتژی مناسب |
منابع ومواد آموزشی ازتنوع لازم وکافی برخوردار می باشد. | تنوع منابع مواد آموزشی |
تمام منابع مرتبط باموضوع هستند. برخی ازآنها دیدگاه هاورویکردهای مختلفی دارند که بحث ها وگفتگوها به اشکالی که پیش بینی شده اند راایجاد می کند. | ارتباط ومفید بودن منابع |
درارایه واستفاده ازمنابع توجه کلاس رابه شکل آگاهانه وجالب توجه وسرگرم کننده جلب نموده ودرک عمیق ایجاد می کند. | چگونگی ارائه |
منابع انتخاب شده : 1-متناسب باسن وپایه تحصیلی است . 2- بطورکامل توضیح داده شدونقادانه ارزیابی شده است . 3- امکان تلفیق موضوعات را فراهم می سازد. | منابع یادگیری |